Sankta Lucia, snöfall och ändrade planer.

Det har snöat idag och ett tunttunttunt snötäcke la sig på marken. Till råga på allt är det Lucia idag, kan det bli så mycket bättre? Tveksamt.

Idag talades det om att åka skidor, men vi bestämde oss för att köpa julklappar istället. Ibland måste man ju göra vad som måste göras..! Jag åker ju hem på fredag och fram tills dess är det fullspäckat med andra grejer att jag inte hade hunnit med klapparna. Nu är jag så gott som klar, skönt. Jag vill helst inte yra runt och trängas i affärerna tillsammans med alla andra sista-minuten-shoppare när jag kommer hem..!

Igår klockan tio befann jag mig i north Van hemma hos Karin för att hämta upp henne och Rebecka. Sedan begav vi oss mot Coquitlam, en förort till Vancouver, för att besöka ett groteskt stort Ikea. Vi vandrade nöjda och glada runt i det svenska varuhuset, det känns verkligen som att beträda svensk mark för några timmar, i restaurangen hängde bilder av Skåne och Bohuslän. Knasigt! I foodmarketen fanns det till vår besvikelse ingen julmust och den frysta pepparkaksdegen var slut. Tacka gudarna för att jag är hemma snart och får smaka lite julmust.
Vi hittade dock lite annat smått och gott, eller jag köpte mest lite nödvändiga saker till vårt julfirande som vi ska ha nästa vecka innan jag sticker hemåt. Sill, pepparkakor, glögg, tror inte att de uppskattar sillen, men det är ju iallafall svenskt...

När vi åkte hem var det alldeles underbart ute, highwayen slingrade sig mellan snöklädda berg och hav. Vet inte hur många gånger vi sa till varandra hur fantastiskt vackert det är här! Väl hemma efter att ha handlat ingredienser till eftermiddagens/kvällens bak satte vi igång med lussekatterna. Tusan vad bra de blev, förutom att vissa katter blev kolossalt stora.. Vi bakade även shortbread som en dam vid namn Deborah, hon jobbar på communitycentret, gett oss recept på. De blev aningens hårda eftersom vi hade lite delade meningar om hurvida länge inne i ugnen de skulle vara. Kolan vi kokade ihop blev otroligt bra, vi är som klippta och skurna för att koka kola helt enkelt! Efter all bakning blev vi lite hungriga, eller sugna på riktig mat iallafall för vrålhungrig kan jag ju inte påstå att jag var efter allt bak, ringde vi till åtskilliga ställen för att beställa sushi. Asiaterna här pratar så fort att jag inte riktigt hängde med i svängarna, dialekten är inte heller den lättaste att förstå sig på... Men efter många om och men kom det en kvinna och lämnade en påse med sushi åt oss. Det smakade alla tiders!
Hela kvällen flamsade och tramsade vi att jag fick ont i magen av allt skratt, några klockrena citat kläcktes också som hamnade i citatboken. Vid ett kom jag i säng efter att ha nattat mina vänner i gästrummet.

Imorses gick jag upp halv nio och gräddade våfflor medan jag skypade med mamma och Lina som tittade på något Luciafirande. Härligt att jag också får vara med! Därefter vaknade Karin och Rebecka upp, vi lyssnade på Luciasånger, drack te, mumsade lussekatterna vi bakat, åt scrambled eggs samt våfflorna med maple syrup och blåbär en kanonbra luciafrukost. Efter denna stadiga frukost/lunch tog vi bussen in till downtown där vi spenderade hela dagen, på slutet släpade vi fötterna efter oss och somnade nästan ståendes...

Imorgon tar en ny vecka fart och inte vilken vecka som helst, veckan då jag tar flyget till SVERIGE! Ses snart!

There's more to explore, never stop exploring.
/Sofia










Kommentarer
Postat av: Diana - ifrån Schweiz

tjoho !

klankar du ner på oss asiater va? va? va???? haha ;)



åh vad häärligt att va hemma så länge, då kanske du hinner tröttna på det och inte får lika står hemlängtan ;) hehe !! =D

Jag kommer hem sent på lördag så på söndag är jag back on track ;) och våran stoora julskyltning i stan ska besökas =D hehe.



Ja men absolut !

(känns som jag har bestämt mellandagarna med alla, men iaf :D)

Ska vi satsa på innan eller efter julafton?! kanske efter?! typ 26,27,28,29 ?!?! :) kan ju kolla med gabbsan vilken dag hon kan också! eller har ni bestämt ngt ? :)



den bedårande kappan är så mkt som från H&M ^^

I love it, fast jag håller mig denna gång, :P



Vi ses snart bruden!!

2009-12-14 @ 09:25:19
URL: http://dianakines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0