Lönnlöv och hemlösa stackare.

Dagen startade med regn och slutade med solsken, härligt! Jag har som sagt varit ledig idag och har gjort av med lite pengar, jag köpte mig en tischa, ett par tights, två par strumpor(!) och ytterligare en skjorta som jag kanskekanske ska byta, vet inte om jag riktigt känner mig hemma i färgerna... Den som lever får se, om jag byter skjortan eller ej alltså.

Som jag nämt tidigare finns det oerhört mycket hemlösa här, de har nog någon annan form av system för människor som inte har så gott om pengar än vad vi har hemma i Sverige. Det finns en hel drös människor som går runt med sina kundvagnar där de samlat alla sina tillhörigheter, ligger och sover i buskarna och tigger pengar. Fruktansvärt tragiskt att det finns så mycket människor som tvingas leva så, vakna varje dag och inte ha något att se framemot, istället tvingas de kämpa för att överleva dagen. Så orättvist, många av dem ser ut att vara helt vanliga människor som förmodligen blivit av med jobbet och inte har råd att betala hyra. Fy tusan, vad lyckligt lottade vi är som har tak över huvudet, rena kläder och kan avnjuta en varm måltid tillsammans! 
Jag har lagt märke till en man som jag sett tre gånger nu, han sitter alltid vid samma övergångsställe och alla tre gångerna jag sett honom har han fyllt 52 år. Nej, jag har inte frågat honom om han fyller år, men han sitter med en skylt "Birthday 52". Usch, nog om de hemlösa, jag kan ju tyvärr inte göra så mycket åt det... eller?

Nu ikväll har vi ätit middag med Nana Val och hennes syster Jan för att fira att Val haft sin sista cellgiftsbehandling, hon har nämligen haft bröstcancer men är förmodligen botad nu. Sedan tände vi i brasan, drack te och myste. Jag älskar hösten! Nu har jag sett halva avsnittet av Bonde söker fru, Roger vet precis hur en kvinna ska tas! höhö Jag har suttit och kollat på alla hans intervjuer och skrattat så att tårarna runnit, "Gillar du att vara ute på sjön?" måste varit hans standardfråga. Han var pinsam, helt klart min favoritbonde! Jag gillar de lite småtöntiga och pinsamma, de är de som gör programmet värt att se. Nu sitter säkert Caroline och suckar, men Amanda du håller iallafall med mig när jag säger att Bonde söker fru är veckans höjdpunkt! Okej, kanske inte veckans höjdpunkt, men nästintill...! Dagens ros går till ingen mindre än Bertil, min kära dator, som tog sig i kragen och lät mig till slut se Bonde söker fru.

Idag har jag förresten städat min toalett samt tvättat och torktumlat mina kläder, mamma och pappa, det trodde ni aldrig va?! Ni kommer att kunna säga adjö till allt vad städhjälp heter när jag kommer hem, jag har blivit så huslig! Vänta, jag tar tillbaka det... Jag kan nog förresten inte tvätta hemma, det är lite enklare här nämligen. Alla färgade kläder tvättas för sig, oavsett färg och grader, i kallt vatten och all vit tvätt i varmt vatten. När tvätten är klar slänger man bara in den i torktumlaren och man slipper stryka, hur bra är inte det?! Tummen ner för stryktvätt säger jag och tummen upp för en så briljant idé som torktumlaren. Varför håller vi i vår familj på och krånglar med grader, färg osv när vi ska tvätta som jag aldrig kan lära mig? Det är är top notch!
Vad kan jag mer berätta om min tillvaro, hm...... jag fick två nya dunkuddar igår och en badrumsmatta, tackartackar. Just det, jag fick brev idag då blev jag glad, ända från Sverige, det är inte dåligt. Det är så mycket roligare med ett litet handskrivet brev än ett email, inte för att jag tackar nej till ett email, brev känns bara lite personligare. Men paketet jag väntar på har inte landat i familjen Gilberts brevlåda än, Michele sa att det tog tio dagar från staterna så det kommer väl snart. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! ;) 

Nu ska jag fortsätta se på bönderna och läsa en stund om min vän Lisbeth Salander, det börjar hetta till sig lite nu såhär på slutspurten...! Jag ser att det blev ett sånt där babbellångt inlägg nu igen, jag kan tydligen inte skriva korta inlägg. Illa, en god skribent skall kunna välja ut väsentliga delar att skriva om Sofia, du har att lära.

There's more to explore,
/Sofia





Hösten är vacker.


Texten Michele satte upp ovanför min säng för någon vecka sedan, visst är det fint?!

 


Kommentarer
Postat av: Amandooooooooo

I so totally agree! Bonde söker fru ÄR veckans höjdpunkt, utan någon som helst konkurrens!!! Ska nu försööööööka ta mig igenom veckan tills dess, men de kommer blir some heavy days!!

2009-10-16 @ 10:44:30
Postat av: sooooooooooofia

om det är, jag har inte skrattat så mycket på läääääääääääääääääääänge!

2009-10-16 @ 16:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0